Jesus og Coca Cola
Av: Per Birkeli/Brit Kari Urdal 04/03/2025
Siden 1886 har denne populære leskedrikken vært produsert, og enorme pengesummer har blitt brukt for å promotere produktet. Derfor finnes det knapt et hjørne av verden der drikken ikke er kjent. Budskapet om Jesus Kristus, verdens frelser og eneste håp, har vært tilgjengelig i 2000 år. Likevel er det store grupper med mennesker som ennå ikke har hørt om denne mannen som er utgangspunkt for vår tidsregning. I løpet av få timer kan vi reise til den andre siden av jorda. Radio og TV-sendinger dekker de fleste befolkede områdene i verden. Smarttelefoner med forbindelse til internett finnes på selv de mest avsidesiggende steder. Likevel har budskapet om Jesus ikke nådd alle mennesker enda.
Bare 90 øre
Mye av forklaringen ligger i det faktumet at de økonomiske midlene ikke er på plass. Amerikanske tallknusere har sett nærmere på hvordan gavene fra kristne verden over blir brukt. Deres konklusjon er at dersom en kristen gir tusen kroner per år til kristne formål, brukes i gjennomsnitt 820 kroner til lokalt menighetsarbeid. 120 brukes til evangelisering i eget land og 60 kroner til ytremisjon. MEN mer enn 59 av disse 60 brukes til misjon i land og områder der evangeliet allerede er kjent, og hvor det finnes kristne som kan ta stafettpinnen videre. Kun 90 øre brukes til misjon blant unådde folkegrupper. Dette utgjør mindre enn én promille av den opprinnelige tusenlappen.
Norea vil bruke alt
Det er på høy tid at evangeliet om Jesus når også de mest avsidesliggende og minst tilgjengelige områdene i verden. Derfor har Norea som mål å bruke hele misjonsbudsjettet til misjon blant verdens minst nådde folkegrupper. Sammen med våre dyktige internasjonale partnere jobber vi med ett mål for øyet: å redusere antall unådde etniske grupper slik at alle får muligheten til å ta imot Jesus.