Gi en gave
Jesus og Coca Cola

Jesus og Coca Cola

De fleste i verden har hørt om Coca Cola. Hvorfor er Jesus fortsatt ukjent for så mange mennesker?
Av: Per Birkeli/Brit Kari Urdal  04/03/2025

Siden 1886 har denne populære leskedrikken vært produsert, og enorme pengesummer har blitt brukt for å promotere produktet. Derfor finnes det knapt et hjørne av verden der drikken ikke er kjent. Budskapet om Jesus Kristus, verdens frelser og eneste håp, har vært tilgjengelig i 2000 år. Likevel er det store grupper med mennesker som ennå ikke har hørt om denne mannen som er utgangspunkt for vår tidsregning. I løpet av få timer kan vi reise til den andre siden av jorda. Radio og TV-sendinger dekker de fleste befolkede områdene i verden. Smarttelefoner med forbindelse til internett finnes på selv de mest avsidesiggende steder. Likevel har budskapet om Jesus ikke nådd alle mennesker enda.

Bare 90 øre

Mye av forklaringen ligger i det faktumet at de økonomiske midlene ikke er på plass. Amerikanske tallknusere har sett nærmere på hvordan gavene fra kristne verden over blir brukt. Deres konklusjon er at dersom en kristen gir tusen kroner per år til kristne formål, brukes i gjennomsnitt 820 kroner til lokalt menighetsarbeid. 120 brukes til evangelisering i eget land og 60 kroner til ytremisjon. MEN mer enn 59 av disse 60 brukes til misjon i land og områder der evangeliet allerede er kjent, og hvor det finnes kristne som kan ta stafettpinnen videre. Kun 90 øre brukes til misjon blant unådde folkegrupper. Dette utgjør mindre enn én promille av den opprinnelige tusenlappen.

Norea vil bruke alt

Det er på høy tid at evangeliet om Jesus når også de mest avsidesliggende og minst tilgjengelige områdene i verden. Derfor har Norea som mål å bruke hele misjonsbudsjettet til misjon blant verdens minst nådde folkegrupper. Sammen med våre dyktige internasjonale partnere jobber vi med ett mål for øyet: å redusere antall unådde etniske grupper slik at alle får muligheten til å ta imot Jesus.

Les våre nyeste artikler om Mediemisjon
En mann i en skinnende hvit kappe
Det er krevende tider for de kristne i Indonesia, men stadig flere får et møte med Jesus.
Les mer
Jesus og Coca Cola
De fleste i verden har hørt om Coca Cola. Hvorfor er Jesus fortsatt ukjent for så mange mennesker?
Les mer
Bønneaksjon for muslimer
I kveld starter muslimenes fastemåned, ramadan. Samtidig starter en bønneaksjon.
Les mer
Den internasjonale morsmålsdagen
Verden over markeres 21. februar som morsmålsdagen for fremme av språklig og kulturelt mangfold.
Les mer
Ingen evakuering
Vest-Afrika-regionen er et urolig område, og ikke sjelden har misjonærene måttet evakuere.
Les mer
«Jeg vil aldri forlate Jesus»
Reisebrev fra Elfenbenskysten
En gammel mann fra en av de minst nådde folkegruppene i Vest-Afrika er helt alene som kristen i landsbyen sin. Egentlig skal det ikke være mulig...
Les mer
Prosjekt Samuel
I en kultur der fortellerkunsten står sterkt, faller historiefortelling fra Bibelen i god jord.
Les mer
Velkommen til konferanse!
Er du i nærheten av Sandnes, så ta gjerne turen innom Misjonssalen i helgen.
Les mer
Kvalbein på kasakhisk
Andakter beregnet for et norsk publikum blir til velsignelse et helt annet sted i verden.
Les mer
Livgivende radiosendinger
I Kirgisistan lages det program på fire ulike dialekter. Ett av dem heter "Livets kilde"
Les mer
Bevart via bilradioen
Zarina* hadde ingen kristne rundt seg. Radioprogramma vart hennar kristne fellesskap.
Les mer
Ble utsending etter ungdomstur
"Rolf" var med Norea på tur til Sentral-Asia. Det fikk store konsekvenser.
Les mer

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Gavekonto: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Org. nr: 931983342

Send oss en melding