Hvis Jesus kommer igjen neste år, så må jeg holde meg våken!
Jesus kommer igjen!
Som mennesker og som kristne har vi alle fått noen år, tiår, å leve på denne jord. Samtidig vet en Jesu etterfølger at det vil komme en evighet. Overgangen mellom dette livet og det vi kaller for det evige liv er din og min dødsdag. Eller - overgangen til evigheten kan også skje hvis vi får oppleve at Jesus kommer igjen i vår levetid. For på et eller annet tidspunkt i verdenshistorien vil det skje at Jesus Kristus kommer tilbake. Tiden slik vi kjenner den vil stoppe. Gud vil dømme verden og evigheten vil begynne.
At Jesus skal komme igjen, det lærer Bibelen oss. «Våk derfor! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer ... Vær derfor beredt, dere også! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke tenker.» (Matteus 24,42.44). Dette er Jesu egne ord om hans gjenkomst.
Kristne tror og bekjenner «at» dette vil skje, men vet ikke «når». Sitter du med en togtabell eller en bussrute foran deg, så vet du både at og når toget og bussen kommer. Men når det gjelder Jesu gjenkomst vet vi kun at det vil skje, men ikke når.
Likevel – tenk deg nå at du visste at Jesus kom tilbake neste år. Hva ville du da ha brukt den gjenværende levetiden til? Hva ville du prioritert annerledes i livet? Hvordan ville du på en best mulig måte ha forberedt deg på å møte Guds Sønn?
I andaktsserien kalt «Hvis Jesus kommer igjen neste år», skal vi sammen se på ulike sider knyttet til gjenkomsten og hvordan vi best mulig kan forberede oss. I den felleskristne apostoliske trosbekjennelse heter det at Jesus «skal komme igjen for å dømme levende og døde». Nei, det er langt fra sikkert at det vil skje til neste år. Det kan jo allerede inntreffe i år! Så – hvis Jesus kommer igjen neste år, så bør jeg virkelig holde meg åndelig våken.
Åndelig våken?
Hva mener vi med uttrykket «åndelig våken»? For bedre å forstå denne formuleringen, skal vi se på en liknelse Jesus fortalte til disiplene da han snakket til dem om de siste tider og hvordan vi som kristne skulle vente på hans gjenkomst.
«1 Da skal himlenes rike være å ligne med ti jomfruer som tok lampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. 2 Men fem av dem var uforstandige og fem kloke. 3 De uforstandige tok lampene sine, men de tok ikke olje med seg. 4 Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine. 5 Da det dro ut før brudgommen kom, slumret de alle inn og sov. 6 Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte! 7 Da våknet alle jomfruene og gjorde lampene sine i stand. 8 Men de uforstandige sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for lampene våre slokner! 9 Men de kloke svarte: Nei, det ville ikke bli nok både til oss og til dere. Gå heller til dem som selger og kjøp til dere selv. 10 Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen. Og de som var rede, gikk inn med ham til bryllupsfesten. Og døren ble stengt. 11 Til sist kom da også de andre jomfruene, og de sa: Herre, herre, lukk opp for oss! 12 Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke! 13 Våk derfor! For dere kjenner ikke dagen eller timen.» (Matteus 25,1-13)
Liknelsen om de ti brudepikene som ventet på brudgommen er forholdsvis kjent. Denne liknelsen kommer til oss med et alvorlig budskap. Fortellingen ble ikke fortalt og skrevet ned for at vi skal vurdere hvem som blir med og hvem som ikke blir med til himmelen. Bibelteksten gir oss heller ingen matematisk formel for å finne ut hvor stor prosentandel av menigheten som til slutt blir frelst. Hovedpoenget i liknelsen er å si noe om tilstanden blant de troende rett før Jesus kommer igjen; om den farlige ventetiden. Liknelsen vil rive kristne ut av likegyldighet, vekke oss opp av åndelig selvsikkerhet og et falskt selvbedrag.
Jesus sier samtidig også i bibelteksten noe om de som var rede, de som ventet på ham med forstand og gudsfrykt. Liknelsen ønsker å få oss til å bli bevisste på hva vi kan og må gjøre for å komme inn til festen i himmelen. For, noen kom da inn til bryllupsfesten, den himmelske evighet!
Pass på!
Det første verset i Matteus 25 starter med å si: «Da skal himlenes rike være å ligne med ...» Adverbet «da» sier noe om en virkelighet i et aktuelt øyeblikk, på et konkret tidspunkt. Ordet «da» peker tilbake på de liknelsene Jesus forteller i kap. 24 hos Matteus. Her sier Jesus flere ganger noe om tilstanden i verden og blant de kristne i tiden rett før han kommer igjen. Mesteren understreker at ingen kjenner verken dag eller time når han kommer igjen. Derfor trenger vi å være beredt og holde oss våkne, for han kan komme i en dag eller time vi ikke venter hans gjenkomst.
Til alle «bekjennende kristne»
Hos alle fire evangelistene leser vi mange liknelser hvor Jesus forteller om Guds rike, om Himmelriket. Bl.a. bryllupsbildet møter vi flere ganger i evangeliene. Bryllupsbildet sier noe om kongen, Messias sin forening med menigheten. Liknelsen om brudepikene her i Matteus 25 er skrevet til bekjennende kristne, og underviser oss om tilstanden blant de troende idet Guds rike bryter igjennom for fullt, endelig og for siste gang. Brudepikene, eller jomfruene som de også kalles, står som et bilde på de troende som venter, de som «går ut» for å møte han de bekjenner seg til.
De som er likegyldige til brudgommen eller avviser ham, de er denne aktuelle liknelsen egentlig uvedkommende. Alle ti jomfruene var selverklærte og bekjennende «kristne». Alle regnet med at de kjente Jesus og at Jesus kjentes ved dem. Vi møter derfor i bibelteksten et skille blant de troende, ikke primært mellom kristne og ikke-kristne. Noen ventet med gudsfrykt og forstand, andre med sløvhet.
I det ytre var alle jomfruene like å se til. De gikk i samlet flokk for å møte brudgommen Jesus. Alle hadde med seg lamper. Alle ventet de med lengsel på at brudgommen skulle komme. Alle var de med i menigheten, de hadde «navn av å leve» (Joh.åp.3,1). Men et usynlig, farlig og evig skille skulle snart ved Jesu gjenkomst komme for dagen.
Å være og å handle klokt
Selv om de ti brudepikene i det aller meste var like å se til, så gikk det et avgjørende skille mellom dem: «Men fem av dem var uforstandige og fem kloke. De uforstandige tok lampene sine, men de tok ikke olje med seg. Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine.» (v.2-4).
Forskjellen lå på et indre plan. At halvparten av de ti omtales som kloke og forstandige, handler ikke om IQ eller kunnskapsnivå. Jesus klassifiserer fem som kloke fordi de var forutseende nok til å ha med nok etterforsyninger; olje til lampene. Deres kristenliv var preget av gudsfrykt, de tok det nøye med det en ikke kan unnvære. De kloke tenkte på muligheten at det kunne drøye før brudgommen kom, og at lampene dermed kunne slokne. De uforstandige derimot tok det ikke så nøye. De bekymret seg ikke for dommen eller tilstanden i sitt eget gudsliv. Ofte kan det vel være slik blant mange kristne at de som ikke har grunn til å frykte, de frykter, mens de som har grunn til å frykte, de frykter ikke.
Selvbedraget avsløres
Når brudgommen kommer, våkner alle de ti sovende brudepikene. Fem oppdager at de ikke har nok olje igjen til at deres lamper kan lyse. De uforstandige brudepikene sender følgende bønn til de kloke: «Gi oss av deres olje, for lampene våre slokner! Men de kloke svarte: Nei, det ville ikke bli nok både til oss og til dere.» (v.8-9). Til slutt, men for sent, innser de uforstandige brudepikene sannheten om sine liv og sitt sløve trosliv; uttrykt i følgende nødrop: «Våre lamper slokner.» (v.8) Det usynlige, men likevel fullt virkelige selvbedraget ble nå synlig og åpenbart for alle, men dessverre for sent.
«Innenfor eller utenfor»?
Her i bibelteksten fra Matteus 25 avslutter Jesus med oppfordringen om å våke. «Våk derfor! For dere kjenner ikke dagen eller timen.» Brudgommen i teksten har nå blitt til den himmelske dommeren; Menneskesønnen. Motivet med at Menneskesønnen ved tidenes ende skal dømme menneskene på jorden, finner vi flere steder både hos Matteus og de andre evangelistene. På dommens dag skal et nåtidig virkelig, men usynlig skille bli åpenbart. Ved dommen vil Menneskesønnen Jesus sette et skille, et evig «innenfor» og «utenfor» (Matteus 7,21-23; 22,1-14; kap.24).
Igjen, denne liknelsen fortalte ikke Jesus for å tydeliggjøre skillet mellom de som bekjenner seg til ham og de som er likegyldige til den kristne tro, eller til og med hater Jesus. Nei, liknelsens alvor er at det går et skille midt i flokken av de som bekjenner seg som kristne, de som har navn av å leve med Gud. Skillet kan ingen se, heller ikke noe menneske sette i dag. Skillet går heller ikke mellom kirkesamfunn og konfesjoner.
Alvoret er også at skillet egentlig går inne i den enkelte av oss som kaller oss kristne. Noe i meg vil ta det enkelt og lett med troen, velge minste motstands vei og holde gudsfrykten og evighetsalvoret på avstand. Lar jeg denne holdningen styre troen min, da vil jeg gradvis miste av syne nødvendigheten av å leve i fornyelsen. Stille, men sikkert kommer likegyldigheten da snikenende, og den åndelige søvnen overtar.
Positivt kan vi likevel si at den som er seg denne fare bevisst, ydmyker seg og snakker med Gud om denne faren, han og hun vil erfare at Den hellige ånd holder den troende åndelig våken. En dag skal åndelige våkne mennesker med glede få del i bryllupsfesten i himmelen. Ennå står døren til himmelen åpen.
Hvis Jesus kommer igjen neste år, så …
Så – hvis du visste at Jesus kom tilbake neste år, hva ville du da ha brukt den gjenværende levetiden til? Hva ville du prioritert annerledes i livet? Hvordan ville du på en best mulig måte ha forberedt deg på å møte Guds Sønn?
Jeg ville i alle fall ha gjort hva jeg kunne for å holde meg åndelig våken. Bibel, bønn, syndsbekjennelse, tilbedelse, det kristne fellesskapet og nattverden er alle gode anti-sovemidler. En dose av disse trosvitaminene gjennom dagen og uken, vil gjøre at du lettere holder deg åndelig våken.
BB 067
Dette er andre artikkel i andaktsserien "Hvis Jesus kommer igjen neste år, så ..."
Les også: "Hvis Jesus kommer igjen neste år, så må du ikke bli overrasket!"
Les også: "Hvis Jesus kommer igjen neste år, så må vi dele troen på Jesus!"
Les også: "Hvis Jesus kommer igjen neste år, så bør jeg følge med på hva som skjer i og med Israel!"
Les også: "Hvis Jesus kommer igjen neste år, så må vi intensivere misjonsarbeidet!" (kommer)
Les også: "Hvis Jesus kommer igjen neste år, så har jeg mye å se fram til!" (kommer)
Les også: "Hvis Jesus kommer igjen neste år, så lever vi fortsatt med Gud!" (kommer)
Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren