Gi en gave
Eritrea

Eritrea

Målgruppe: Tigrinya og Tigre

Folketall: ca. 3,8 millioner

Partner: TWR og Evangelical Lutheran Church of Eritrea (ELCE)

Prosjektperiode: 2023-2025

Årlig støtte: 50 000 kroner

 

Eritrea har i dag rundt 3,8 millioner innbyggere. Landet ligger på Afrikas Horn, og grenser til Etiopia i sør, Sudan i vest og Djibouti i øst. Landet har de siste 30 årene vært i konflikt med Etiopia, og grensene mellom de to landene har i lange perioder vært stengt. I 2018 gjorde en ny fredsavtale mellom Etiopia og Eritrea at grensene ble åpnet, og mange eritreere kunne for første gang besøke venner og slektninger i nabolandet.

Eritrea blir av noen beskrevet som Afrikas Nord-Korea på grunn av landets politiske situasjon. Forholdene for de kristne i landet er også svært vanskelig, og Eritrea ligger svært høyt på listen over de landene som er verst når det gjelder kristen forfølgelse.

Eritrea har fire godkjente trossamfunn: Islam, Den katolske kirke, Den ortodokse kirke og Den evangelisk-lutherske kirke. Norea har gjennom flere tiår hatt et nært samarbeid med ELCE (den lutherske kirken), som er landets eneste godkjente evangeliske kirkesamfunn. Vi støtter kristne radioprogrammer på språkene tigrinya og tigre.

Under kan du høre Misjonspuls om Eritrea.

 

 

Bønn for Eritrea: 

Gode Far, vi ber deg for Eritrea, hvor hverdagen for kristne er svært krevende. Vi ber om at de kristne radiosendingene blir til velsignelse for mange mennesker. Må du, Herre, bevare dine sønner og døtre i Eritrea, og bruke programmene til å gi dem oppmuntring og trøst. 

 

Eritrea
Jeg trodde først at disse radioprogrammene ikke var noe for meg, men det viste seg at jeg tok feil.
Eritrea
Eritrea
Jeg trodde først at disse radioprogrammene ikke var noe for meg, men det viste seg at jeg tok feil.

Jeg er HIV-positiv, lite sosial og trives egentlig best alene eller sammen med et par veldig nære venner. En av disse vennene fortalte meg om radioprogrammene deres, men jeg tenkte at dette ikke var noe for meg. Han fortsatte å be meg meg lytte. En kveld skrudde jeg likevel på og jeg må bare si at budskapet dere forkynte gjorde stort inntrykk på meg. Dere snakket om håpet som alle mennesker kunne få del i. Fra den dagen har jeg vært fast lytter og jeg forstår mer og mer av det som blir sagt. Jeg har mest av alt lært at det er til og med håp for mennesker som meg. Gud har vært så god med meg. Kan jeg be dere gi meg enda mer informasjon om den kristne tro og lære.

Aktuelt fra prosjektet
Lærte om bønn via radioen
- Jeg var desperat. Jeg lengtet etter å merke Gud i livet mitt, samtidig som jeg hadde mistet gnisten til å be.
Les mer
Vitnesbyrd fra Eritrea:
–Vi er 16 blinde ungdommer. Vi er blinde, og vi hører på kristne radiosendinger.
Les mer
Guds hjelp i desperasjonen
En radiolytter i Eritrea forteller at hun gjennom kristne radiosendinger fant tilbake til sin tro, i en periode av livet der hun var svært motløs...
Les mer

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding