Sex i det kristne ekteskapet
Hovedhensikten med å leve ut det intime livet sammen, er å frembringe barn. Ellers ville vi tolke det inderligste samlivet som styrkende og bevarende i relasjonen. Et harmonisk ekteskap på kristen basis beror på at mann og kvinne har det godt i forholdet til Gud og hverandre, samt i relasjonen til medmennesker for øvrig. God kommunikasjon og godt lagspill er uvurderlige kvaliteter i forholdet. Oppofrelse og evne til å forstå hva som er til beste for ektefellen på ulike områder, går også i det gode samlivs favør.
Det største for oss er å få leve som Guds barn. Å få eie syndenes forlatelse og få være under Guds ledelse er det rikeste og mest avgjørende i livet. Gudsfrykten og kjærligheten til Jesus gjør oss vare for å svikte ham. «At ei lyst, ei heller smerte, Deg formår å slette ut.»
Vi setter veldig stor pris på de sterke bånd og kjærligheten som er skapt mellom oss. Så lurer vi på, kjære webpastor: Når den gifte kvinne og mann begjærer hverandre – med alt hva det kan innebære – er vel dette Gudgitt og til hans velbehag? Kan likevel noe i det seksuelle samkvem mellom det gifte paret være usømmelig og ureint i forholdet til Gud? Vi har begge vokst opp i en tradisjon som gir oss grunn til å lure. Det mest intime vi kan tenke oss, er munn til kjønn kontakt. Er en slik kjærlighetserklæring og handling fin og god for dem som er gjensidig fortrolige med den, eller …?
Hemninger og bånd gir lett smerte og negative tanker og følelser. Den åpenhjertige gleden og nytelsen vi kan få dele sammen med beste samvittighet, gir motsatt effekt.
Har du anledning til å undervise oss i dette, Kvalbein, på trygg bibelsk grunn? Stor takk rettes til deg for alt du har gitt og gir fortsatt! Vi ønsker deg Guds rike velsignelse over din fortsatte tjeneste og alt liv i tillegg. (Vi ber om forståelse for anonymiteten i dette tabubelagte emnet).
SVAR:
Dere tenker rett om ekteskapet som Guds ordning for å få barn og tjene fornyelsen av menneskeslekten. I tillegg skal ektefellene være til glede for hverandre. Noen får ikke barn, men ekteskapet er like meningsfullt.
Salomos Høysang i Bibelen gir uttrykk for at forelskelse og erotisk kjærlighet mellom de to har sin egenverdi.
I tillegg kan nevnes at apostelen anbefaler ekteskapet og trofasthet mot én for å hindre at de seksuelle følelsene driver til utroskap og hor (1. Kor 7,2).
En gresk dualistisk tanke har spøkt i bakgrunnen i hele den kristne kirkens historie. Den går ut på at det åndelige er rent, men at det som har med kroppen å gjøre, er urent for Gud og mennesker. En slik tankegang har drevet mange til å tenke usunt blant annet når det gjelder forholdet til seksualitet.
Mennesket er en levende sjel, med både ånd, sjel og kropp. Ordet individ betyr at vi er udelelige. Som mennesker er vi under syndens og dødens lov – som helhet. Men som frelst i Kristus er vi gjenløst med både kropp, sjel og ånd. Alt Gud har skapt, er rent i seg selv.
Vi må se på mennesket som en enhet. Syndig i sin helhet. Renset i sin helhet i forsoningen ved Kristus. Ikke del mennesket i en syndig og en ren del. Tenk ikke dualistisk.
Derfor kan dere som ektefeller være trygge og frigjorte når det gjelder å glede hverandre med både kropp, ånd og sjel. Dere er innviet av Gud til å være «ett kjød».
Vær bare helt rolige for at det som den ene liker, også blir likt av den andre. Her kan være smertegrenser og følelse av at noe er uhygienisk og ekkelt (uestetisk), som en må kunne være åpne om, samtale om og respektere. Jeg er ingen fagmann på det som gjelder bakterier i de forskjellige delene av kroppen.
Som teolog og veileder vil jeg bare oppfordre dere til å se på hverandre som hele mennesker, som er Guds dyrebare gave til hverandre. Gjør alt som gleder, som er godt og som dere føler styrker båndene mellom dere.
OPKL271