Blikket løftes oppover og framover
Profeten omtaler et dekke over folkene. I Det nye testamente brukes symbolet et dekke eller et slør om noe enkelte har over øynene, så de ikke skjønner evangeliet. (2 Kor 3,15) Men det handler her heller om liksvøpet som legges over en død person. Dette sløret skal bli ødelagt en dag, som et tegn på at døden skal bli borte.
En gammel bruk av bilder fremstiller døden med en stor munn som sluker oss. Her snur Herren det rundt og sier at døden selv skal bli oppslukt. Dette temaet tar Paulus opp i det kjente oppstandelseskapitlet. (1 Kor 15,54) Døden som tar fra oss våre kjære, som rammer så tilfeldig, som gjør oss kalde og tomme – over og ut med den!
Løftet om at Herren skal tørke tårene av alle ansikter, blir også gjentatt i den nye pakt. (Åp 21,4) Alle velsignelser og gleder knyttes til Messias – «Se, der er vår Gud, ham som vi ventet på.» Alle folk har grunn til å ta imot og glede seg i den frelsen han gir.
Vi kan ha forskjellige forventninger for fremtiden. Han som led så mye, Job, hadde håp om at det skulle bli slutt på de personlige lidelsene. Et nytt liv i evigheten så han ikke klart for seg.
Men det håpet profeten Jesaja skildrer, har mye større dimensjoner. Både sorgen og døden skal en gang bli borte. Mennesker av alle folk og raser skal bli gjenforent med Gud og få et fredelig fellesskap med hverandre.
At Israelsfolket kunne forlate slaveriet i Egypt, ble feiret med en stor fest. Den kristne menighet feirer seieren over synden og døden med Herrens nattverd. At det gode har seiret over ondskapen, skal feires med en ufattelig stor bankett i en helt ny verden.
Dette evige riket og håpet for evigheten kan en ta i eie allerede nå. For Jesus Kristus har tilsagt oss borgerrett og erklært at vi hører med, om vi bøyer oss og bekjenner Jesus som Frelser og Herre.