Lignelse med tredobbel utfordring
Rikdom er som med makt: Den kan binde, blinde og forgifte. Den rike mannen må ha sett den fattige, men overså ham. Han ødslet penger på seg selv. Lasarus led under fattigdom, sykdom og sult. Han konkurrerte med hundene i å sikre seg avfall fra den rikes bord. Men hundene viste omsorg ved å slikke sårene til den fattige.
Døden innhentet både den rike og den fattige. Men da ble forholdene snudd på hodet. Den rike ble dømt fordi han levde uten Gud. Den fattige ble frelst fordi han satte sin lit til Gud. Lasarus betyr Gud hjelper.
Lasarus fikk en plass i Abrahams fang. Det innebar at han fikk oppleve himmelens gode tilstand. Den rike fikk smake et sted for straff og pine. Selv om den rike omtaler Abraham som far, er han ikke lenger en del av gudsfolket. Nå påstår han ikke at han er uskyldig dømt, men han ber om tjenester. Som rik mann var han vant til å få det som han ville. Men skjebnen etter døden kan ikke forandres. Det er ikke mulig å komme fra det ene stedet til det andre.
Men kan ikke brødrene hans advares? Nei, svares det. De har fått ordet fra Herren. Tar de ikke det inn over seg, vil de heller ikke forstå undere, ikke en gang om noen står opp fra de døde. Et under kan ikke erstatte Guds ord.
Det ironiske er at fariseerne godtok verken Jesu ord eller hans oppstandelse.
Lasarus ble ikke frelst fordi han var fattig, men fordi han satte sin lit til Gud. Den rike gikk ikke fortapt fordi han var rik, men fordi han foraktet budskapet. Han hørte ikke ordet (v. 19), han ble ikke overbevist (v. 31), slik at han omvendte seg (v. 30).