Ikke driv med telling av krenkelser
Jesus omtaler herren i bestemt form, og vi skjønner det er et bilde på Gud. Enten var han forferdelig dum eller forferdelig snill når han ettergir alt. Her brukes ordet for «inderlig medynk», som alltid i Bibelen har Gud som subjekt, den som er aktiv. Ordet brukes i forbindelse med den fortapte sønn og den barmhjertige samaritan.
Men tjeneren viser ikke fnugg av medynk med sin medtjener. For et beløp på noen månedslønner forlanger han gjeldsfengsel. Det var lommerusk i forhold til det han selv hadde fått ettergitt. Han lever i lovens og gjengjeldelsens atmosfære.
Jesus spisser det til å handle om to motsatte måter å tenke på. Det nytter ikke å få til noe kompromiss. Som mennesker må vi velge. Vil vi leve i tilgivelsens og nådens verden, eller skal harde og ubarmhjertige prinsipper styre oss? Gud kan holde fast på sin strenge lov hvis vi ønsker det slik.
Det måtte Gud overfor den uforsonlige tjeneren. «Dem som piner» er bødlene, fengselsmedhjelpere i primitive samfunn, i gammel tid i Norge kalt rakkerne. Vi skjønner det er dramatiske bilder som vil ha fram det viktige poenget: Vær mild mot den bror eller søster som har fornærmet deg, eller til og med gjort ondt mot deg.