Gi en gave
Vår unådde nabo

Vår unådde nabo

Albanske menn har ingen kristne forbilder. De er første-generasjons kristne i et land som erklærte seg selv som verdens første ateistiske stat. Disippelgjøring, bibelundervisning og ekteskap er viktige fokusområder for Troens Menn-arbeidet i Albania.

Siden frigjøringen fra Det osmanske riket i 1912, har landet hatt en sekulær grunnlov og i perioden 1976 - 1992 var all religion forbudt. Det betyr at dagens befolkning i Albania ikke har noen åndelige foreldre som kan veilede og være forbilder for nye generasjoner. Inn i dette landskapet blir Troens Menn et viktig redskap for å utruste kristne menn til å ta ansvar både i familien og i menigheten.

Det er i dag bare 0.6% evangeliske kristne i Albania, og landet regnes derfor som unådd for evangeliet. Antall kristne er ikke flere enn at de får plass på en norsk fotballstadion, ca 14 500 mennesker.

Arbeidet med å oversette og produsere de tre Troens Menn-bøkene er fullført. Det samme er oversettelse og produksjon av 32 radioprogram, og det er særlig disippelgjøring, bibelundervisning og ekteskap som står i fokus og som er viktig for albanske menn og få kunnskap om.

Ilir Gjoni (bildet), leder for Troens Menn i Albania og pastor i Bethel church, Elbasan, uttaler følgende:
- For meg personlig har bønnekalenderen vært til stor hjelp i min stille tid med Gud og til å be praktisk som en Guds mann. Dette redskapet har vært til stor hjelp også for bønnefellesskapet vårt. Gjennom denne bønnekalenderen blir vi kjent med Troens Menn-konseptet.

Her kan du lytte til Misjonspuls med Jostein Sæth og Roald Arnesen som forteller mer om arbeidet i Albania, vår unådde nabo:

 

Les våre nyeste artikler om Mediemisjon
Analfabetisme ingen hindring
I Bibelen står det mye om å høre. For mennesker som ikke kan lese og skrive, er dette spesielt viktig.
Les mer
Det begynte med radio i Etiopia
I over 55 år har Noreas partner, Evangeliets Røst, kringkastet evangeliet på radio i Etiopia.
Les mer
Monsieur B.
Når en kjører i Nord Afrika og ser et hus på en slette, kan man noen ganger tenke: hvem skal nå disse menneskene?
Les mer
Et tabuemne brytes ned
Det er lite rom for å snakke om seksualitet og seksualundervisning i Midtøsten og Nord-Afrika. SAT-7 Arabic ønsker gjennom programmet «Snakk...
Les mer
Kristne vitnesbyrd på TV i...
Han vokste opp som muslim, men ville ikke bare vite om Gud. Han ville kjenne Ham.
Les mer
Mindre enn 1 %
Den delen av verden der det er minst kristne, er også den som er mest stengt.
Les mer
Troens Menn UNG
De tre bøkene i Troens Menn-serien har vært til hjelp for mange. Nå er ungdomsversjonen klar.
Les mer
Levende vann i sommertørken
Norea ønsker å utruste og inspirere kristne til misjonsengasjement, og å gi næring til troen.
Les mer
Forvandling i fengsler
I Kenya har Troens Menn-bøkene blitt brukt som samtaleopplegg blant innsatte, med gode resultat.
Les mer
Troens menn - svar på...
Lonnie Berger bad Gud om at noen måtte skrive et opplegg som utrustet kristne menn.
Les mer
En Jesus-soldat
- Gjennom Troens Menn er jeg blitt forvandlet til en Samurai - en soldat for Jesus.
Les mer
Frelst på skofabrikken
En kvinne fra Albania og hennes døtre ble kjent med Jesus gjennom et radioprogram de hørte på en skofabrikk. Programmet heter Håpets Kvinner,...
Les mer

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 8220.02.90158

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding