Albania

Norea i Albania

Nesten 70% av Albanias 2,8 millioner innbyggere regnes som muslimer. 26,2% er kristne, og mindre enn 1% er evangeliske kristne. Religiøs frihet i landet har imidlertid gitt oss anledning til å dele evangeliet med albanske kvinner gjennom radio og bønn.

Radioprogrammet Håpets kvinner har en sosial profil, og gir hjelp til livet her og nå. Samtidig er sendingene med på å bygge opp troen på Jesus. Dette er viktig, ettersom folke-islam er i vekst i Albania, og evangeliet fortsatt er ukjent i flere områder. Albania er, etter kommunismens fall, blant de fattigste landene i Europa. Vold i hjemmet, arbeidsløshet og menneskehandel fører til at kvinner ofte har det vanskelig. 

 

Bønn for Albania:

Gud, vi ber for kristne i Albania som har vokst opp i et gudløst samfunn preget av et kommunistisk tankesett. Vi ber om at de kristne må benytte seg av muligheten de nå har til å forkynne evangeliet. La radioprogrammet Håpets kvinner og bønnekalenderen vise mennesker hvem Jesus er. Vi ber om at jenter og kvinner vil bli kjent med Jesus gjennom radio, og at de kan bli med i en bønnegruppe slik at de får et åndelig fellesskap. 

Fra radiolytter i Albania:
Jeg hadde aldri trodd at folk jeg ikke kjenner ville be for meg.
Fra radiolytter i Albania:
Fra radiolytter i Albania:
Jeg hadde aldri trodd at folk jeg ikke kjenner ville be for meg.

Takk for programmene dere sender. Jeg har hatt det vanskelig i det siste. Derfor takker jeg for radioprogrammet deres, Hannas bønnekalender. Jeg hadde aldri trodd at folk jeg ikke kjenner ville be for meg. Jeg er så takknemlig, for Herren har gitt meg det jeg trenger.

Aktuelt fra prosjektet
Har sett lyset midt i mørket
En radiolytter i Albania forteller at hun kan kjenne Jesu nærvær, midt i alt som er vanskelig. Her er hennes historie:
Les mer
Fellesskap gjennom radiobønn
Det er ingen kirker i landsbyen hvor Alketa bor. Gjennom programmet "Hannas bønnekalender" får radiolytteren fra Albania en menighet.
Les mer
–Takk for at dere er mine...
– Jeg er svært ensom, men jeg blir oppmuntret av dere på radioen.
Les mer