Bryter ned fordommer
UNICEF anslår at nesten 21 millioner barn i Nord-Afrika og Midtøsten har en form for funksjonsnedsettelse. På grunn av stigmateisering og mangel på ressurser møter mange av disse på mange hindriner i samfunnet. Gjennom TV-programmet The Same Bench fra vår partner SAT-7 blir familier oppmuntret til å hjelpe barna sine til å oppnå sitt potensiale.
– Vi så et behov i media for å ta opp spesifikke spørsmål som påvirker utdanningen til barn med spesielle behov i vanlige skoler og hvilke utfordringer de og deres foreldre står overfor i prosessen, sa programprodusent Tamer Adly.
Hver episode åpner med et kort drama om en vanskelighet en lærer står overfor angående et barn med funksjonshemming. Den samme læreren diskuterer deretter med en ekspert som gir råd råd om hvordan situasjonen skal håndteres.
– Det er nødvendig at skoleledelsen og lærerne aksepterer elever med funksjonshemminger, fordi andre elever ikke dømmer elever med funksjonshemminger med mindre de ser en voksen gjøre det, sa Nadia Abdullah, familierehabiliteringskonsulent ved CARITAS Egypt.
Støtte foreldre
The Same Bench har økt bevisstheten om funksjonshemmingsspørsmål og utfordret misoppfatninger. Programmet utdanner og oppmuntrer også familier som har et barn med funksjonshemming ved å fremheve deres rettigheter og gi veiledning om hvordan de best kan støtte barnet sitt for å oppnå sitt potensial.
– Integrering hjelper studenten med å komme videre i studiene og prøve å nå samme studienivå som andre studenter, kommenterte en seer.
Temaer som tas opp i programmet inkluderer transport for barn med funksjonshemninger, suksesshistorier, autisme og fordommer.
Maha Badawy, en ekspert på barndom og ungdom, sa til The Same Bench:
– Foreldre må være forberedt på å møte motstand fra samfunnet, men de må fortsette i integreringsprosessen til barnet sitt fordi jo mer de fortsetter, jo mindre motstand vil det være fra samfunnet og jo mer aksept for barnet deres. Dette er viktig for barnets velvære.