Gi en gave
Monsieur B.

Monsieur B.

Når en kjører i Nord Afrika og ser et hus på en slette, kan man noen ganger tenke: hvem skal nå disse menneskene?

Tekst og foto: Utsending i Nord-Afrika

Oftest ser du også en satellittmottaker i tilknytning til disse husa.

Helt på kanten av Sahara bor Monsieur B. sammen med sin lille familie. Han har vært muslim hele sitt voksne liv. Han har til og med en moske på tomten sin, bygd av hans oldefar. Slik som alle andre mennesker med TV sitter han og swapper mellom kanalene som er tilgjengelige gjennom satellittmottakeren hans.

I Nord-Afrika er det mange kristne kanaler. Monsieur B. fatter etter hvert interesse for det han senere lærer er et trosforsvar-program. En kvinnelig TV-vert diskuterer islam og kristendom med noen gjester. Monsieur B. blir engasjert av det hun forteller om islam, og vil se om det virkelig stemmer. Han kjøper et teologisk oppslagsverk om islam. Han oppdager at det hun forteller om islam, gir mening. Islam går ikke opp, det gir ikke mening lenger. Monsieur B. forsetter å se på trosforsvar-programmet og andre programmer på denne kristne kanalen.

Monsieur B. opplever mer og mer at han er interessert i budskapet om kristendommen som blir presentert. I trosforsvarprogrammet blir seerne oppfordret til å sende mail til programmet. Monsieur B. har ikke data, men bestemmer seg for å spare til en pc.

Etter en periode får kan råd til å kjøpe en datamaskin og begynner å lære seg å bruke den. Neste problem er internett. Den eneste plassen med mobildekning på tomta hans er på en liten høyde 80 meter fra huset. Han må reise til nærmeste by for å kunne sende mail til programmet.

Monsieur B. får kontakt med den kvinnelige TV-verten, og etter en periode med mailveksling, blir han satt i kontakt med en «arbeider» i landet slik at han kan få en Bibel.

Monsieur B. lever i dag som en troende på kanten til Sahara, alene sammen med sin familie. Han er ikke alene, Gud er der. Han trenger felleskap, han trenger disippelgjøring og han trenger å få vokse i troen på Jesus.

Les våre nyeste artikler om Mediemisjon
Analfabetisme ingen hindring
I Bibelen står det mye om å høre. For mennesker som ikke kan lese og skrive, er dette spesielt viktig.
Les mer
Det begynte med radio i Etiopia
I over 55 år har Noreas partner, Evangeliets Røst, kringkastet evangeliet på radio i Etiopia.
Les mer
Monsieur B.
Når en kjører i Nord Afrika og ser et hus på en slette, kan man noen ganger tenke: hvem skal nå disse menneskene?
Les mer
Et tabuemne brytes ned
Det er lite rom for å snakke om seksualitet og seksualundervisning i Midtøsten og Nord-Afrika. SAT-7 Arabic ønsker gjennom programmet «Snakk...
Les mer
Kristne vitnesbyrd på TV i...
Han vokste opp som muslim, men ville ikke bare vite om Gud. Han ville kjenne Ham.
Les mer
Mindre enn 1 %
Den delen av verden der det er minst kristne, er også den som er mest stengt.
Les mer
Troens Menn UNG
De tre bøkene i Troens Menn-serien har vært til hjelp for mange. Nå er ungdomsversjonen klar.
Les mer
Levende vann i sommertørken
Norea ønsker å utruste og inspirere kristne til misjonsengasjement, og å gi næring til troen.
Les mer
Forvandling i fengsler
I Kenya har Troens Menn-bøkene blitt brukt som samtaleopplegg blant innsatte, med gode resultat.
Les mer
Troens menn - svar på...
Lonnie Berger bad Gud om at noen måtte skrive et opplegg som utrustet kristne menn.
Les mer
En Jesus-soldat
- Gjennom Troens Menn er jeg blitt forvandlet til en Samurai - en soldat for Jesus.
Les mer
Frelst på skofabrikken
En kvinne fra Albania og hennes døtre ble kjent med Jesus gjennom et radioprogram de hørte på en skofabrikk. Programmet heter Håpets Kvinner,...
Les mer

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 8220.02.90158

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding