Fabel eller fabelaktig?
«Nei, det der bibelgreiene, det tror jeg ikke på! Vi trenger ikke flere eventyr enn vi har i Asbjørnsen og Moe.» Ordene ble sagt med en bestemt og tydelig tone. Det skulle ikke være noen tvil om hva mannen mente om Bibelen. Han anså den for å være en eventyrbok på lik linje med norske folkeeventyr og andre sagn. Den der boken de kristne sier de tror på, den mente han bestod av oppdiktede eventyr og få historiske hendelser.
Jeg tror ikke mannen med den avvisende holdningen er alene om å tenke at Bibelen kun består av fri diktning og vandrehistorier som har blitt forandret mens de har blitt fortalt fra den ene generasjon til den andre. Skepsisen til Bibelen og andre religiøse bøker holder mennesker på avstand fra budskapet som ligger i tekstene.
Vel, består Bibelen av fri dikting og religionsfilosofi, eventyr og udokumenterte fortellinger, så har den ikke større verdi enn hvilken som helst roman eller diktsamling som gis ut i vår tid. Men, en slik holdning til Bibelen stemmer ikke med hvordan dens forfattere opptrådde da de samlet inn stoff til sine bøker. Bibelens forfattere var nøye med at det de skrev var historiske hendelser og ikke religiøs ønsketenkning. Legen Lukas starter sitt evangelium med å understreke historisiteten i det han skriver:
«Det er mange som har forsøkt å gi en fremstilling av det som har skjedd blant oss, slik vi har fått det overlevert av dem som helt fra først av var øyenvitner og Ordets tjenere. Nå har jeg gått nøye gjennom alt fra begynnelsen av og har besluttet at jeg vil skrive det ned for deg i sammenheng, ærede Teofilus, for at du skal forstå hvor pålitelig det er, det du er blitt undervist i.» (Lukas 1,1-4)
Og når han i kapittel 2 forteller om Jesu fødsel, så starter han ikke med formuleringer som: «østenfor sol og vestenfor måne, en gang for lenge lenge siden.» Nei, Lukas forteller at Jesu fødsel skjedde mens navngitte personer som keiser Augustus og landshøvding Kvirinius levde. Jesu fødsel legges til byen Betlehem i Juda, ikke til luftslottet Soria Moria. Ja, det lukter jord og historie av Bibelen. Den er troverdig i det den skriver om. Derfor skal vi ikke godta at mange avfeier Bibelen som et eventyr, en fabel. Nei, i stedet viser Bibelen seg fabelaktig presis i sin gjengivelse av historiske hendelser.
TRV 099
Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren