Miraklet i Sentral-Asia
Miraklet i Sentral-Asia
Radiolytteren fra Sentral-Asia satte seg på bussen. Med seg hadde hun et nytestamente som hun tok fram. Det tok ikke...
Miraklet i Sentral-Asia
Radiolytteren fra Sentral-Asia satte seg på bussen. Med seg hadde hun et nytestamente som hun tok fram. Det tok ikke...

Ved siden av henne satt en annen kvinne. - Det er jo Nytestamente, sa hun. - Jeg har lett så lenge etter Guds ord – vær snill og gi meg det, så jeg kan lese.» Kvinnen ga seg ikke, og fikk lov til å låne det, på den betingelsen at det ble gitt tilbake igjen.

Lagt i håndjern

En ung mann satt bak kvinnene, og overhørte samtalen deres. Han var en politimann.

- Denne boka er ren propaganga! sa han til dem med en skarp tone. - Det er forbudt å eie et Nytestamente her i vårt land.

Mannen lot seg ikke rokke, og fortalte kvinnen som eide Nytestamente at hun måtte bli med til politistasjonen for å avlegge en skriftlig forklaring. Han beordret bussjåføren til å kjøre dem dit. Kvinnen ble engstelig og redd. Politimannen la henne i håndjern, og da de kom til politistasjonen ble hun låst inn i en fengselscelle.

Fengselsdøren åpnet seg

Da skjedde et mirakel! Kvinnen ba til Gud.

- Gud, jeg har nettopp blitt kristen, sa hun. - Jeg har akkurat kommet i gang med å lese ditt ord. Hva er det som skjer? Vær så snill og hjelp meg ut av denne situasjonen. 

 Og Gud svarte henne. Plutselig åpnet fengselsdøren seg rett foran øynene hennes. Politimannen ble full av frykt da han så dette, og beordret henne til å komme seg ut, og ta med seg Nytestamente.

Utfordringene er mange for kristne i Sentral-Asia. Det er forbudt å evangelisere offentlig. Kristne som eier bibler eller annen kristen litteratur blir umiddelbart bøtelagt. Mange steder er mennesker redde for å lese Bibelen, så åndelig mat gjennom radio er livsnødvendig. Norea støtter et kristent radioprogram i Sentral-Asia som heter Håpets kvinner.  Det gir både opplæring i den kristne tro, og oppmuntring og trøst til troende som lever i land hvor trusler og sensur er del av dagliglivet.

Er ikke lenger ensom
Er ikke lenger ensom
Sopheak har fått kjenne ensomheten på kroppen, men i Kristus har hun fått frihet til å leve et liv i håpet og ikke i mørket.
Er ikke lenger ensom
Sopheak har fått kjenne ensomheten på kroppen, men i Kristus har hun fått frihet til å leve et liv i håpet og ikke i mørket.

Den unge jenta fra Kambodsja bor sammen med sine foreldre og seks søsken, men er den eneste kristne i familien. Av og til blir hun ignorert av dem. Andre ganger prøver de å overtale henne til å ikke gå i kirken. Ensomheten Sopheak opplever brer seg også utenfor hjemmets fire vegger. Mange av vennene hennes har vendt henne ryggen.

Lever i håpets lys

Hver dag klynger Sopheak seg til sannheten hun finner i Guds ord. Det får hun høre på radioprogrammet Håpets Kvinner. I Kristus finner hun frihet til å leve i håpets lys, og ikke i mørket.

Ikke alene

Norea støtter Prosjekt Hanna i Kambodsja, som står for trosstyrkende radioprogram og bønnegrupper. Av en befolkning på 14 millioner er kun 1 % kristne her. Siden 2007 har også landets såkalte religionsfrihet blitt svært innskrenket. Sopheak og andre lyttere som lever i isolasjon på grunn av sin tro, blir ivaratatt av team i landet. Sopheak vet at hun har en stor familie med kristne brødre og søstre rundt om i verden.

- Jeg priser Herren for alt han har gjort for meg, sier Sopheak.

Våknet opp på dødsleiet
Noreas partner i Kambodsja besøkte en avsidesliggende landsby, og var vitne til at den svært syke jenta Mot ble helbredet....
Våknet opp på dødsleiet
Noreas partner i Kambodsja besøkte en avsidesliggende landsby, og var vitne til at den svært syke jenta Mot ble helbredet....

Jeg hadde ikke planlagt å besøke landsbyen hvor Mot bodde, men Herren la noe i hjertet mitt som fikk meg til å dra likevel.

Død bringer ulykke

Familien til Mot var fulle av angst da jeg ankom. En hengekøye ble brukt som Mots båre. Jeg spurte dem hva som hadde skjedd, og fant snart ut at Mot, deres 15 år gamle datter, måtte på sykehus øyeblikkelig. Ingen taxisjåfører ville kjøre henne dit, for de fryktet hun ville dø i bilen. Et dødsfall i bilen ville bringe bilen ulykke, trodde de. I landsbyen flommet også rykter om at Mot kom til å dø når som helst.

Fraktet som et dyr

Plutselig så jeg to menn som bar Mot i den hjemmelagde båren. Jeg gikk mot dem, og Mots øyne møtte mine. Med det hun hadde igjen av krefter prøvde hun å uttrykke smertene sine. Det var et hjerteskjærende syn. Hun ble fraktet gjennom landsbyen slik man ville fraktet et dyr. Herren la ord i munnen på meg, og jeg forsikret Mot at hun kom til å bli frisk. «Stol på Herren og tro på Ham,» fortalte jeg henne.

Tegn på mirakel

Jeg ba til Gud om at Mots familie måtte finne fred. De manglet tro på at deres datter kom til å klare det. Jeg ga dem penger slik at Mot kunne bli kjørt til sykehuset og få behandling der. Min bønn var at Gud måtte sørge for en taxisjåfør som kunne kjøre henne til et bra sykehus i byen. Gud hørte mine bønner.

Det første tegnet på et Guds mirakel kom rett før Mot dro til sykehuset. Mot sa at hun var sulten, og ville ha litt ris. Den unge kroppen hadde ikke fått næring på en hel uke.

Jesus framfor amuletter

Dagen etter kom nyheten om at Mot var frisk nok til å sitte opp i senga. Legen fortalte at hun led av stivkrampe. Årsaken var at hun hadde kuttet seg på en skarp bambusgren. Tilstanden hennes forverret seg da hun ble sendt til en heksedoktor. Vedkommende hadde fortalt Mots familie at datteren deres ikke kom til å overleve.  

En uke senere besøkte jeg Mot igjen. Hun hadde fått livet tilbake igjen. Jeg la merke til at hun hadde på seg et armbånd med amuletter som hun hadde fått av heksedoktoren. Jeg spurte familien om jeg fikk lov til å klippe av armbåndet hennes. Jesus var med henne nå. Familien gikk gladelig med på det.

Radiohåp til en hel landsby

Jeg ba om at Mot måtte fortelle det gode budskapet om Jesus til sine naboer i landsbyen. På mitt neste besøk ga jeg familien en MP3-spiller, slik at de kunne høre på kristne radioprogrammer. Jeg var sikker på at de ville komme til tro ved å lytte til Guds ord. Pris Gud for at Mot og hennes familie nå stoler fullt og helt på Herren. Menneskene i landsbyen deres har også lært Herren å kjenne gjennom Mots sterke historie.

Norea støtter radioprogrammet Håpets kvinner i Kambodsja. Landet har kun 1% kristne. Kvinner og menn får gjennom programmet høre at de er elsket og verdsatt av Gud. De får også kunnskap om å takle livets mange utfordringer der de er.

Kilde: TWR

En søndagsskole på lufta
En søndagsskole på lufta
Radioprogrammet Popcorn fungerer som en søndagsskole på lufta, og gjør at barn i Kina bli glad i Guds ord fra de er små.
En søndagsskole på lufta
Radioprogrammet Popcorn fungerer som en søndagsskole på lufta, og gjør at barn i Kina bli glad i Guds ord fra de er små.

PopCorn er et evangelisk radioprogram for aldersgruppen 9-12 år. Noreas partner Voice of Salvation sender programmet på kortbølge fra Taiwan til Kina.

Utrustet til å tro og dele videre

Barn i byer og på landsbygda i Kina blir kjent med Gud gjennom PopCorn. Men også voksne som er nye for kristentro lytter til programmet, som lærer dem om Guds grenseløse kjærlighet. Tanken er at lytterne skal starte sin livsvandring med Herren, og bli utrustet til å dele nyhetene om Guds frelse til venner, familie og klassekamerater.

Oppmuntrende fortellinger blir brukt i programmet som hjelper lytterne til å takle vanskeligheter, og legge sine byrder framfor Herren. Lytterne lærer også fraser fra Bibelen på engelsk, og salmer som de kan relatere til bibelvers.

- Dere går på himmelveien

PopCorn er et populært program, som når opptil 5 millioner barneører i Kina. Søndagsskolelærere synes også programmet er et godt verktøy med tanke på bibelundervisning. Her er noen tilbakemeldinger Norea har fått fra lyttere i Kina:

Jeg liker programmet Popcorn veldig mye. Det er til stor hjelp for barna vi underviser på søndagsskolen. Gud velsigne dere.

Popcorn er veldig bra. Jeg ønsker en bibel og CD-er med andaktene. Jeg er sulten åndelig sett.

Jeg har ingen kjæreste, og føler meg ensom.Vær snill og be for meg.

Dere viser barna veien de burde gå, og gjør dem kjent med Bibelen fra de er unge. Dere går på himmelveien og deler evangeliet for å frelse mennesker, slik at de kan få evig liv.

Svært glad for Prosjekt Hanna-seminar
Svært glad for Prosjekt Hanna-seminar
En eldre kvinne i Kambodsja forteller takknemlig om hvordan et Prosjekt Hanna-seminar har gitt henne nyttig kunnskap...
Svært glad for Prosjekt Hanna-seminar
En eldre kvinne i Kambodsja forteller takknemlig om hvordan et Prosjekt Hanna-seminar har gitt henne nyttig kunnskap...

- Jeg er så glad for at jeg kunne bli med på undervisningen kalt Fear and Worry (Frykt og bekymring). Mange ganger i livet mitt har jeg nemlig ikke forstått meg på følelsene mine når jeg har vært glad, trist eller full av frykt, forteller kvinnen til Prosjekt Hannas Kambodsja-team.

- Jeg er så glad for at teamet kom til akkurat mitt hjemsted og for at de også underviste i et tema som hygiene. Jeg har lært hvordan vaske meg og forebygge sykdom, sier den 72 år gamle kvinnen som lever av å selge grønnsaker.

- Jeg må arbeide hardt for å forsørge barnebarnet mitt, som går på skolen. Vi trenger nemlig penger for å støtte henne. Av og til bekymrer jeg meg for inntekten min og er redd jeg ikke kan sørge for henne lenger. Men jeg stoler på Herren og ber han om å forsørge meg og jenta mi, siden jeg vet at jeg egentlig er for gammel til å arbeide, forklarer hun.

Viktig påminnelse om Jesus

- På seminaret med Prosjekt Hanna ble jeg minnet om Han som har all makt; Jesus. Han har kjærlighet til alle mennesker.... Jeg elsket å være med på dette. Takk også for at dere gav meg en radio, sier kvinnen til Prosjekt Hanna-teamet i Kambodsja.

- Det hjelper meg til å høre på Håpets Kvinner-programmet. Min radio var veldig gammel, så takk for denne nye, avslutter hun.

Kjærlighet til korset
Kjærlighet til korset
- Gud har gitt oss et kall til å gå ut. Som barn tok jeg imot Veien, Sannheten og Livet i mitt hjerte. Kjærligheten...
Kjærlighet til korset
- Gud har gitt oss et kall til å gå ut. Som barn tok jeg imot Veien, Sannheten og Livet i mitt hjerte. Kjærligheten...

Broder A, som han heter, har lyttet til kristne radioprogrammer i mer enn 20 år. Nå har han ansvaret for tre husmenigheter i Kina.

Hørte seg til tjeneste

- Radioen var stort sett vår eneste kilde til åndelig liv og vekst. Det var det eneste middelet som utrustet oss til å tjene i kirken, sier han, og fortsetter med lovord om radioarbeidet:

- Fra 1993 og fram til i dag har jeg sett utallige kristne samlet rundt radioen hver uke for å lytte til programmene. De er virkelig til stor hjelp, forteller Broder A.

Radioprogrammene Broder A har hørt på, produseres av Noreas samarbeidspartner Voice of Salvation. De holder til på Taiwan, men vil nå verdens mest folkerike land med Jesu kjærlighet gjennom radio. Med veksten i Internett har det skjedd en forandring. På landet bruker fortsatt folk radioen, men i byene tar nettet over. Broder A, som bor i en av Kinas millionbyer, er også blant dem som lytter via nett.

Forkynte for fengselsdirektøren

Uansett hvordan man lytter betyr programmene enormt mye i Kina. For at kristne skal samles i private hjem må det registreres hos myndighetene først. Hvis ikke kan det regnes det som en ulovlig samling. De som havner i fengsel blir straffet selv etter at soningstiden er forbi:

I ettertid overvåker myndighetene mobiltelefonene til de som har blitt fengslet. Derfor må vi  være forsiktige når vi snakker i telefon, sier Broder A, som selv har vært i fengsel:

- Siden jeg ble kristen og begynte å arbeide som evangelist har jeg vært i fengsel seks ganger, senest i 2010. Det lengste jeg har vært inne er 15 dager. Mine kolleger, derimot, har fått lengre straffer, på alt fra tre til syv år, forteller han.

Broder A brenner for at flere skal møte Jesus. Da han ble løslatt fra fengselet i 2010, og fikk sekken sin tilbake, begynte han straks å dele ut kristent materiell til sine cellekamerater. Fengselsdirektøren sa til han at hvis han ikke sluttet med en gang, måtte han inn i cella igjen. Broder A svarte at han ikke var redd for det, og fortsatte å dele ut. Selv den viktige direktøren fikk en folder.

Kilde: Norea Danmark.

Tro når alt er vanskelig
Tro når alt er vanskelig
– Mannen min døde nylig, og nå er jeg enke, forteller radiolytter Neang fra Kambodsja. Hun eier ikke mye, og må...
Tro når alt er vanskelig
– Mannen min døde nylig, og nå er jeg enke, forteller radiolytter Neang fra Kambodsja. Hun eier ikke mye, og må...

Livet er alt annet enn lett for Neang, som lytter til Håpets kvinner i Kambodsja. Dette er et radioprogram Norea støtter økonomisk.

Mannen til Neang arbeidet med sjømat, og døde som følge av forgiftning. Siden han gikk bort har Neang strevd med å ta vare på sine seks barn.

Levebrødet hennes er å selge krabber, slik det var for hennes mann. Barna til Neang jobber også med dette, og hun er bekymret for dem. Hun ber om at Gud må beskytte dem, særlig når de arbeider på sjøen.

– Jeg har ikke gått på skole, og kan ikke lese. Derfor er det vanskelig for meg å finne arbeid slik at jeg kan forsørge barna mine. Jeg tjener toppen 20 kr om dagen, sier Neang.

Håp på radio

Tross hennes økonomiske vanskeligheter bruker Neang søndager på å tilbe Gud. Hun tjener Gud med å vaske i kirken, og gjør det hun kan der for å hjelpe til. Selv om hun føler at hun ikke kan gi mye, tenker hun i sitt hjerte at hun burde fortelle naboer om Jesu frelse.

Neang har fått en dypere forståelse av Gud gjennom radioprogrammet Håpets kvinner.

– For meg er det viktig å leve et sunt liv og ha et godt forhold til Gud. Det er det beste jeg kan gjøre.

Kilde: TWR.

Frelst gjennom barneprogram
Frelst gjennom barneprogram
Siden 1960-tallet har Norea vært med på radiosendinger til Kina. I starten var tilbakemeldingene få, men nå er det...
Frelst gjennom barneprogram
Siden 1960-tallet har Norea vært med på radiosendinger til Kina. I starten var tilbakemeldingene få, men nå er det...

Popcorn

Som 17-åring søkte Alex rundt på ulike radiofrekvenser, og fant tilfeldigvis barneprogrammet Popcorn. Han likte svært godt budskapet han hørte.

- Programmet appellerte til meg fordi produsenten fortalte så mange artige historier. Jeg syntes særlig at historien om "Kamilla og Tyven" var interessant, forteller Alex.

Alex var ikke kristen da han begynte å lytte til Popcorn.

- Jeg hadde aldri hørt om Jesus før. Det var gjennom programmet at jeg fikk grunnleggende kunnskaper om Jesus og kristendommen, sier han.

Høyest på ønskelisten

Alex lyttet til Popcorn i tolv år, før han gikk over til nettradio på grunn av utydelige signaler på radioen. På hjemmesiden til Frelsens Røst (Voice of Salvation)ble han tilhenger av programmet Our Time. Nå, etter mange år som kristen, er det bibel som står høyest på ønskelisten.

- Det vil jeg gjerne ha, kommer det gledesfylt fra Alex.

Fantastisk å møte lyttere

Birkedal synes møtet med lyttere er veldig spennende.

- Det er gripende å lese lytterbrev, men å se en person øye til øye og snakke med denne personen, er helt fantastisk! Alex var en beskjeden fyr på 30 år. Han fortalte åpent at han ble forelsket i stemmen han hørte på radioen og ville bli kjent med produsenten. Det gikk ikke slik, men han ble etter hvert tent av det kristne budskapet. Det er ingen tvil om at Alex har tatt imot Jesus, fastslår Birkedal.  

Griper hjertet

Birkedal har også møt andre kinesiske lyttere som har gjort inntrykk.

- Vi møtte en tidligere selger i Shanghai som det hadde gått nedover for. Steven, som han ble kalt, hadde forsøkt å ta sitt eget liv. Heldigvis ble han fanget opp av et av de mange kristne nettverkene som blir organisert av kinesiske handelsfolk. Før det hadde han lyttet til nettradio på hjemmesiden til Frelsens Røst. Da han tilfeldigvis hørte et vitnesbyrd fra sin tidligere sjef på radio, bestemte han seg for å komme til tro. Steven spanderte middag på meg og de ansatte i Frelsens Røst for å vise sin takknemlighet, forteller Birkedal.

For Birkedal er det ikke lett å forklare hva slike møter gjør uten å felle noen tårer.

- Det griper hjertet mitt å se at det virkelig er vekkelse på grunn av arbeidet vi driver. Mitt ønske er at dette må komme tilbake til oss i Norge, at det norske folket kan løfte sine øyne og se at vår forløser lever, avslutter Birkedal.

Drømmer om å lage morgenandakter
Drømmer om å lage morgenandakter
Krista ble ydmyket og plaget av sin familie, men fant styrke nok til å forlate sin families religion og ble en...
Drømmer om å lage morgenandakter
Krista ble ydmyket og plaget av sin familie, men fant styrke nok til å forlate sin families religion og ble en...

Krista er fra muslimsk bakgrunn. Hun ble hundset av sin familie, slått til stadighet av sin mor og helst i all offentlighet for å gjøre henne flau. Hun fikk ofte skylden og straffen, selv om ikke det var hennes feil. Likevel tok hun aldri igjen, for det viktigste for henne var at mor var lykkelig.

Krista elsket virkelig sin mor, men fikk aldri noe kjærlighet i retur. I tillegg ble hun seksuelt misbrukt av sin egen bror, og var på nippet til å gi opp og ta sitt eget liv. Men noen kristne venner ba for henne, forteller Krista stille mens jeg sitter og prøver å holde tilbake tårene jeg kjenner fyller øynene mine.

- Jeg hadde noen kristne venner som ba for meg, og de nevnte mitt navn, sier Krista.

Skikkelsen som var Jesus

De kristne vennene så hun hadde det vondt, men forbønnen fra dem gjorde at hun følte seg rolig og fredfull. Det var som om hennes sjel var blitt løftet opp. Hun fikk nytt håp, og ei natt drømte hun om Jesus. En lys skikkelse stod foran henne, og hun bare visste det var Jesus.

Dette ble starten på en lang prosess hvor hun blant annet hadde både Bibelen og Koranen ved siden av hverandre, og sammenliknet de to tekstene. Hun konkluderte med at Bibelen måtte være den sanne kilde, både på grunn av innholdet, men også fordi den var skrevet lenge før Koranen. Men det tok to år før hun bestemte seg for å bli kristen, med sterk motstand fra familien. Jenta som var kuet i hele oppveksten fant plutselig styrke til å stå imot hele familien. I denne prosessen var blant annet kristne radiosendinger viktig, særlig de kristne sangene, forteller hun.

Drømmern om morgenandakter

Krista er en av studentene jeg møtte da jeg besøkte Noreas partner i Indonesia i vår, i byen Batu på Java. Vår partner heter Studio Sentosa, og er lokalisert på samme område som skolen Krista går på. Den teologiske høyskolen i Batu har flere hundre studenter, og tilhørende skoler også andre steder i Indonesia.

Krista var svært glad for kurset i mediemisjon som ble holdt den uka, fordi det åpnet øynene hennes for de mange mulighetene i media. Nå drømmer hun om å lage morgenandakter på både radio og TV, spesielt for muslimer.

Medieopplæring til 120 teologistudenter

Under mitt besøk fikk 120 studenter undervisning i mediekommunikasjon og misjon. Selv om det var en stor gruppe, fikk de prøve seg på både radio, TV og sosiale medier. De måtte også presentere en idé for hvordan de ser for seg å bruke medier i sin framtidige misjonstjeneste. Her kom det fram mange drømmer og ambisjoner.

Norea sørget for tettere bånd

I de siste årene har Norea jobbet for å knytte tettere bånd mellom vår partner og dette viktige skolemiljøet i Indonesia. Noreas involvering ble avsluttet i 2014, og det er gledelig å se de gode fruktene av vårt engasjement. Det er opprettet en bachelorgrad i kommunikasjon ved skolen, og studenter fra det teologiske studiet trekkes i stadig større grad inn i produksjonsmiljøet hos Studio Sentosa. I tillegg underviser staben ved Studio Sentosa i flere mediefag på skolen.

Kunne ikke si nei
Kunne ikke si nei
Jin hadde bare vært kristen i ca. 6 måneder da naboen også ble det. Det tok ikke lang tid før Jin ble spurt om...
Kunne ikke si nei
Jin hadde bare vært kristen i ca. 6 måneder da naboen også ble det. Det tok ikke lang tid før Jin ble spurt om...

Jin visste at dette var en oppgave han ikke var klar for. Han kjente ikke de grunnleggende sannhetene i sin egen tro godt nok. Hvordan kunne han da være leder for en menighet?

Og Jin kunne ha sagt nei. Men å avvise naboen og de andre ville være det samme som å nekte vann til noen som tørstet ihjel. De var så ivrige etter å lære mer. De hadde et brennende ønske: å bli forvandlet i møtet med Guds ord. Jin sa til slutt ja.

Steppebrann med kvelende røyk

Antall kristne i Kina vokser så hurtig i kina at det simpelthen ikke er nok prester eller modne kristne som kan undervise nye troende. Kristne fra husmenighetene får heller ikke lov til å delta i undervisningen til de offisielle teologiske utdanningsinstitusjonene (Tre-selv-kirken). 

Kristendommen sprer seg nesten som en steppebrann i Kina i dag, men en kvelende røyk av usunn og falsk lære følger med.

Kristne radioprogrammer i Kina

Derfor er kristne radioprogram helt avgjørende for Jin og andre som leder husmenigheter. Norea er engasjert i programmene Pop Corn, en slags søndagsskole på lufta for de minste, og familieprogrammet Our Time. Vår samarbeidspartner Voice of Salvation, eller Frelsens Røst, forteller millioner av kinesere om Jesus via radiobølger.

Kilde: Norea Danmark og Voice of Salvation.

Radiolytteren som ble pastor
Radiolytteren som ble pastor
Allerede som 13-åring tok radiolytteren fra Kina et valg: han skulle bli pastor og forkynne evangeliet til andre.
Radiolytteren som ble pastor
Allerede som 13-åring tok radiolytteren fra Kina et valg: han skulle bli pastor og forkynne evangeliet til andre.

Nå er han 40 år og leder for en husmenighet i sitt land.

Radiosendingene Norea støtter har fulgt ham hele livet. I barndommen begynte han å lytte via kortbølge-radio. Ikke overraskende har han han nå god kjennskap til programmene.

Forkynte for fanger

Valget radiolytteren tok som 13-åring om å bli pastor har ikke alltid vært lett. Han har blitt forfulgt for sin tro. Dessuten har han blitt fengslet fem ganger. Ofte slår myndighetene hardt ned på husmenigheter som ikke er registrerte.

Men pastoren var aldri sint på Gud. Han brukte heller tiden han satt inne på å lede andre fanger til Jesus. Han har stått sterk i troen hele tiden, og det takket være kristne radioprogrammer.

Programmene pastoren har hørt på, blir produsert for det kinesiske folk av Voice of Salvation på Taiwan. Norea Mediemisjon er en av deres sentrale samarbeidspartnere.

Kilde: Voice of Salvation.

Med grønne radiofingre
Med grønne radiofingre
- Pensjonisttilværelsen er absolutt ikke kjedelig, sier tidligere radiopastor Yoshitake Ariki (77) i Japan. Han underviser...
Med grønne radiofingre
- Pensjonisttilværelsen er absolutt ikke kjedelig, sier tidligere radiopastor Yoshitake Ariki (77) i Japan. Han underviser...

- Å lage radioprogrammer er det jeg trives aller best med, smiler den allsidige japaneren. I et land hvor blikkontakt anses som påtrengende og uhøflig, er det påfallende når man møter hans interesserte øyne. Med disse øynene har Ariki invitert mennesker til åpen samtale om tro og liv.

- Jeg var ansatt som radiopastor på fulltid fra 1988 til 1995. Hver dag og hver uke stod jeg for planlegging og gjennomføring av radioprogrammene. Jeg stortrivdes med jobben, forteller Ariki. i 1995 gikk han over til en annen stilling ved mediesenteret i Kobe, men har hele tiden jobbet med radio ved siden av.

Tidene forandrer seg

Radioprogrammet Lys til hjertene startet i 1968 og sendes fremdeles opptil seks ganger på flere radiostasjoner. Det er et 15 minutter langt program med forkynnelse, vitnesbyrd og intervju, som går på lufta tidlig om morgenen. Flere titalls millioner lytter til dette programmet, som både Norea Mediemisjon og NLM støtter.

Samtidig fremhever Ariki at den kristne sendingen har hatt sine utfordringer, ettersom tidene har forandret seg:

- Vi kjøper sendetid på kommersiell radio, og har et godt samarbeid med dem. Men det er dyrt, og over tid har vi blitt tildelt mindre gunstige sendetider, sier Ariki.

Det er også viktig å være attraktiv for de unge, som ofte har andre lyttervaner:

- Mange japanere hører på radio på kjøkkenet eller i bilen om morgenen, men det er nok generasjonsbetinget. Unge mennesker hører i stor grad på det de har tilgang til på telefonene sine. Derfor må vi være der de unge er, fastslår Ariki.

Programmene finnes på nett, og man kan også ringe inn et nummer for å høre dagens sending. Målet er å få flere lyttere på nett, da dette er billigere. Ariki tror imidlertid at  konseptet Lys til hjertene ikke appellerer til ungdom som verdsetter musikk høyt. Likevel er det nyanser i dette bildet.

- Flere prester rullerer på å lage programmene, slik at man får inn flere stemme og stiler. På denne måten kan man være relevant for mennesker i alle aldre, forklarer Ariki.

Programmets hemmelighet

Ariki har blitt kritisert for å forenkle det kristne budskapet i sendingene. En del kristne støttespillere har bedt ham om å gå mer i dybden når det gjelder kristendomsundervisning. Likevel holder Ariki fast ved det han mener er programmets hemmelighet:

- Vi vil henvende oss til mennesker som har null kunnskap om kristentro. Det er vårt utgangspunkt. Målet er å så noe som kan spire, og føre lytterne til en kirke hvor de kan vokse videre, forteller Ariki.

Når inn i hjemmene

Ariki fremhever at mediearbeidet som har fått støtte fra Norge, må fortsette. Selv om relativt få mennesker i Japan blir frelst, mener Ariki at man må så med tålmodighet:

- Japan er like fullt en åker, og media er en effektiv måte å nå mennesker på. Kirka når ikke inn i det enkelte hjem, men media gjør det, avslutter Ariki.

Kilde: Norsk Luthersk Misjonssamband.